RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI
Mata pelajaran :
Sains
Tarikh / Hari : 10.10.2012(Rabu)
Masa : 9.00 – 9.30 pagi (30 minit)
Kelas : 1 Tamarai
Bil. murid
: 8 orang murid
Tema
: PembelajaranDunia
Benda Hidup
Topik : Benda Hidupdan Benda
BukanHidup
Kandungan Standard : Sains Hayat 1.1Memahami ciri benda hidup dan benda bukan
hidup
KandunganPembelajaran: 1.1 .1
Mengenalpasti benda hidup dan benda bukan
ObjektifPembelajaran
: Pada akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat;
1.
Menerangkan maksud benda hidup dan benda bukan hidup.
2. Mengelaskan benda hidup dan benda bukan hidup.
3. Menyatakan ciri-ciri benda hidup.
4. Membuat kesimpulan bahawa manusia,
haiwan dan tumbuhan merupakan
benda hidup.
benda hidup.
PengetahuanSediaAda:Murid-murid pernah melihat benda hidup dan benda bukan
hidup yang terdapat di persekitaraan rumah dan mengetahui
nama benda hidup dan benda bukan hidup.
nama benda hidup dan benda bukan hidup.
Konsep : Benda
Kemahiran
Proses Sains:memerhati, meramal, dan mengelaskan
NilaidanSikapSaintifik :
mempunyai sikap ingin tahumengenai persekitaran
lebih sistematik,
kerajinaan,bekerjasama dan berani mencuba.
Kemahiran
KBKK
: menghubungkan, menyifatkan, mengumpul dan mengelaskan
Bahan
Bantu Mengajar:
Bahan Maujud,kad manila,sampul surat, gam, kadimbasan,
dan gambar
Kaedah : 1.Sumbangsaran
2. Perbincangan
Pentaksiran : Aktiviti pengayaan
ElemenMerentasKurikulum:
TMK(Kreativiti)
No comments:
Post a Comment